Blog

ایزو TS 16949 (استاندارد ایزو مدیریت کیفیت صنعت خودرو سازی)

توسط در ایزو سازمان شما, صنعتی و تولیدی, کلیه گواهینامه ها 3 نوامبر 2021

ستاندارد بین المللی سیستم مدیریت کیفیت خودروسازی ISO TS 16949 : 2009 (لازم به ذکر است این ویرایش استاندارد سیستم مدیریت کیفیت صنعت خودرو، منقضی شده است) بر اساس نیازمندی های كیفیت تعیین شده توسط گروه های اجرایی IATF و به منظور یكسان سازی انتظارات شركت های مختلف خودروساز از تامین كنندگان شان تدوین شده است.

این استاندارد بین المللی سیستم مدیریت کیفیت، شرکت های خودروساز و تأمین کنندگان فعال در زنجیره تأمین قطعات خودرو را قادر می سازد تا سیستم مدیریت كیفیت خود را با الزامات ذی ربط سایر سیستم های مدیریت از قبیل مدیریت زیست محیطی، مدیریت بهداشت و ایمنی كار و مدیریت مالی یا ریسك، هم راستا یا یكپارچه نمایند. همچنین سازمان ها می توانند سیستم های مدیریت فعلی خود را به منظور ایجاد یك سیستم مدیریت كیفیت كه منطبق با الزامات این استاندارد باشد تطبیق دهند.

طرح ریزی، استقرار و توسعه این سیستم مدیریت كیفیت برای سازمان اهداف زیر را محقق می نماید:
  • بهبود مداوم
  • تأكید بر پیشگیری از عیوب
  • كاهش نوسان و تلفات در زنجیره تأمین

این استاندارد همراه با نیازمندی های خاص مشتری كه ممكن است مورد استفاده قرار گیرد، نیازمندی های اصولی سیستم مدیریت كیفیت را تعریف می كند. همچنین این استاندارد با هدف جلوگیری از ممیزی های متعدد اخذ گواهینامه های مختلف و همچنین فراهم كردن یك رویكرد عمومی برای سیستم مدیریت كیفیت جهت صنایع اتومبیل سازی و سازمان های ارائه کننده خدمات مرتبط تهیه شده است.

استاندارد بین المللی ISO TS 16949 : 2009 ، برای شرکت هایی كه در زمینه های زیر فعالیت می كنند، كاربرد دارد:
  • تأمین کنندگان مواد اولیه مورد نیاز برای تولید مانند ورق های فولادی، رنگ، مواد شیمیایی و . . .
  • تولیدكنندگان قطعات خودرو مانند شرکت های ماشین کاری، آهنگری، ریخته گری، تزریق پلاستیک، لاستیک و . . .
  • سازندگان مجموعه های آماده مونتاژ شامل موتور، جلوبندی، فرمان، بدنه و غیره
  • فعالیت های خدماتی مانند عملیات حرارتی، آبكاری و یا فعالیت های تكمیلی و پایانی مانند پولیش كاری
  • خودروسازان

 

قسمت ها و بندهای اصلی استاندارد ایزو تی اس ۱۶۹۴۹ ویرایش سال ۲۰۰۹ میلادی، شامل موارد زیر می باشد:
  1. مقدمه
  2. هدف و دامنه کاربرد
  3. مراجع الزامی
  4. اصطلاحات و تعاریف
  5. سیستم مدیریت کیفیت
  6. مسئولیت مدیریت
  7. مدیریت منابع
  8. پدیدآوری محصول
  9. اندازه گیری، تحلیل و بهبود

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید